WEKO3
アイテム
芸術と経営の広がり: ピーター・ドラッカーと玉川大学の研究と教育
http://hdl.handle.net/11078/297
http://hdl.handle.net/11078/29796f0039e-92c4-4397-abae-0b049ec9363d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-04-04 | |||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||
タイトル | 芸術と経営の広がり: ピーター・ドラッカーと玉川大学の研究と教育 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||
主題 | liberal art | |||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||
主題 | education | |||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||
主題 | polarity | |||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||
主題 | Japanese paintings | |||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||
主題 | perception | |||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||
主題 | topology | |||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||
主題 | innovation | |||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||
主題 | vision | |||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||
主題 | communication | |||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||
主題 | leadership | |||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||
主題 | community | |||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||
主題 | theory and practice | |||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||
主題 | social ecology | |||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||
主題 | nonprofit | |||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||
英訳タイトル | ||||||||||||||||
その他のタイトル | Transdisciplinary Research between Arts and Management: Peter F. Drucker and Tamagawa University | |||||||||||||||
著者 |
村山, にな
× 村山, にな
× 佐久間, 裕之
× 加藤, 悦子
× 芦澤, 成光
× 山田, 雅俊
|
|||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||
内容記述 | Peter Drucker (1909 ― 2005) has been known as a father of management, but he viewed himself as a social ecologist. As such, his theory involves an interdisciplinary approach, which leads to holistic visions. Drucker’s life and theory seems inseparable. His early education is characterized by progressive education and both learning and teaching became his passion. While going through horrific experience under the Nazi, Drucker observed a fundamental weakness of human nature and noticed that forming a community is a human necessity but it could be united either by a good or bad vision. Hence, the individual’s perception is valued as opposed to absolute reason in Drucker’s theory engaged with polarity. Through his appreciation of Japanese paintings, Drucker generated a topological insight and idea of perception. These concepts are extended to his theory of innovation. As a social ecologist, Drucker’s view of polarity penetrated a functioning society and role of nonprofit entities. Drucker provided interdisciplinary inspirations toward the 21 st century global education. |
|||||||||||||||
書誌情報 |
玉川大学学術研究所紀要 号 21, p. 29-45, 発行日 2016-03-31 |
|||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||
収録物識別子 | 1341-8645 | |||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||
収録物識別子 | AN10519956 | |||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||
出版者 | 玉川大学 | |||||||||||||||
言語 | ja |